Hol volt, hol nem volt, a Vasárnapi Hírek c. újságtól megkerestek e-mail-ben pár kérdéssel, animáció, ill. MOME ügyben... A válaszaimat eléggé bő lére eresztettem, a végeredményt tekintve az újságba pedig egy összeállítás került, több megkérdezett is volt persze, így mindenkinek kb. csak egy bekezdés jutott, nesze neked bő lé. Úgy gondolom, ha már ennyi időt töltöttem a válaszok megfogalmazásával stb., akkor hadd legyen elolvasható az "interjú" a maga teljes terjedelmében.
Akinek van türelme hozzá, nyugodtan veselkedjen neki az olvasásnak :).
Milyen színvonalúnak találja a MOME képzését, mennyire tudja
tartani a lépést a világgal? A kikerülő szakemberek világviszonylatban
mennyire megbecsültek vagy keresettek?
Színvonalasnak
tartom, főleg a magas minőséggel szembeni elvárások tekintetében.. Nem
annyira technikai jellegű az oktatás, mint inkább szemléletbeli. A
mindig újat keresés, a friss hang, a nyitott gondolkodás folyamatos
sulykolást, támogatást kap. Nagy hangsúlyt fektetnek a diákok
ön-nyüstölésébe is, hogy minél inkább a maximumot izzadják ki magukból,
ha lehet és hogy mindenképp merjenek bátrak lenni (és ne legyenek
lusták:)). A csapatmunka-orientáltságra való nevelés is lényeges
jellemző.
Szerintem a MOME jól hangzó márkanév, de nem követelmény a
szakmában, amennyire én tudom. Mindenki az egyéni teljesítményei alapján
találhat magának munkahelyet, de a MOME jó hátszél, ill. jó alap lehet
kapcsolati tőke kialakításához, ami nem elvetendő. A magyar szakemberek
szerintem abszolút elismertek külföldön is, egyre több a kooperáció.
Sőt, tapasztalatom szerint a külföldi főnök mentalitás sokkal nagyobb
hangsúlyt helyez a dicséretre, mint a magyar, amelyik sokszor lekezel,
vagy simán csak semmibe vesz ("örüjjé, hogy dolgozhatsz"). Hogy mást ne
mondjak, a külföldi sok esetben kér, nem pedig "parancsol". Nagyon
fontos, hogy partnerként, ne pedig "csicskaként" legyen kezelve az
egyszeri dolgozó, a munkahelyi miliő is teljesen más lesz ettől. Persze
idióták itt is, ott is akadnak, ez nem vitás.
Elég az itt végzettek számára a
tudás, vagy minimum külföldi egyetemeken kell folytatniuk a tanulást,
hogy esélyesek legyenek elhelyezkedni?
Fogós
kérdés, egyrészt elég vagy legalábbis egy erős alap lehet az itt
szerzett tudás is, de az elhelyezkedés nem feltétlen ettől az
egyetemtől, vagy akár egy külfölditől függ, szerintem... Hanem
nagyban függ attól is, mennyire önképző az ember, mennyire szorgalmas,
mélyed el tutorialokban, milyen az ízlése stb.. mennyire nyitott. Ahogy
az előbb is említettem, ehhez az egyetem nyújt egy szemléletbeli
támogatást, illetve workshop-lehetőségeket. Onnantól kezdve már minden
az egyénen múlik - meg persze néha a pénztárcán :) de remek ösztöndíj-lehetőségeket is ki lehet fogni.
Szóval ilyen szempontból a külföldi egyetem megtapasztalása is
összejöhet. Sokan amúgy már az egyetem mellett elkezdenek dolgozni, vagy
már eleve úgy felvételiznek, hogy van némi szakmai múltjuk, ami nagyon
hasznos pluszt jelent.
Mivel kecsegtet a szak, milyen
elhelyezkedési lehetőségek merülnek föl manapság egyáltalán itthon?
Mégis, miért jelentkeznek rá oly sokan?
Úgy
vélem, hogy a workshop-lehetőségek, az összedolgozás más országokkal,
ill. azok egyetemeivel, stúdiókkal, elég vonzó lehet. Vagy úgy általában
véve ebbe a szakmába, az animációba való belekóstolás - ez is vonzó és
izgalmasnak tűnik, ezért jelentkeznek sokan, gondolom. A film-, ill.
animációkészítés pedig egy izgalmas, komplex munkát, ill. végeredményt
jelenthet. Aztán valaki vagy beleszeret vagy máshol keresgél.. Régebben
kábé csak rendezőképzés folyt, de azt hiszem, folyamatos az
átsrukturálás, a szakma egyéb szegmenseire való specializáció, ami
szerintem nagyon fontos. Ne 10-15 rendező jöjjön ki az egyetemről, aztán
egyik sem rendezőként talál majd munkát, hanem legyen profi
storyboarder, vagy akár figuratervező, vagy szimplán profi animátor. Egy
stabil animátor nagy kincs a gyártásban, szerencsére akad belőle jó pár
itthon.
Elhelyezkedési lehetőség: sokan a reklámszakmában kötnek ki, vagy
utómunka stúdióban, esetleg játékfejlesztő cégnél.. sok animációs a
végén grafikus lesz. Néhányan pedig pályáznak és egyedi filmeket
készítenek, önkifejeződnek, ha összejön. Szerintem ennek régebben
nagyobb divatja volt, amikor jobban épített mindenki az állami
támogatásra. Ez is átalakult: lent volt, most kicsit feljövőben van, de
pl. befektetőket találni animációs produkciókra tudtommal lehetetlen
itthon, mert nincs belőle profit. A sorozatgyártás nagyon ritka itthon,
tervekből van bőven, de a megvalósulás elenyésző.. Ugyanakkor a TV mint
platform megszűnőben van, amikor én elkezdtem a sulit, még tényező volt,
de már egyre kisebb a szerepe az internettel szemben. Bárki
megcsinálhatja a saját sorozatát a saját youtube csatornáján, ha van rá
kapacitása, kedve, ereje, türelme (és tehetsége).
Vagy pedig, ha már a MOMÉ-ra jár, akár csinál egy szuper
diplomamunkát, amivel fesztiválokon hasít.. És ez hozhat újabb és újabb
projekteket, vagy kollaborációs lehetőségeket. Az utóbbi években egyre
több ilyen akad és nem értem, hogy a magyar média erre miért nem kapja
fel jobban a fejét. Ahhoz képest, hogy mekkora sikerek ezek (pl. a
Nyuszi és őz, vagy akár a Simon vagyok), az itthoni visszhangjuk nem
valami eget verő.. Pedig lenne mire büszkének lenni, azt gondolom, de a
villalakók ügyes-bajos kínjai biztos fontosabbak.
Ön milyen jövőt képzelt el magának a szakmában, amikor a szakra járt? Mik voltak a realitások?
Én azt gondoltam,
hogy majd megcsinálom a saját sorozatomat, hasítok vele külföldön és
akkor én leszek a "sztár" :) Ehhez képest persze másképp alakult, én is
másra fordítottam az energiát, ill. a lehetőségek is szűkösek. De akiben
van elég kitartás, az megcsinálhat, bármit.. Apróbb sikereket én is
elértem, és arra is büszke vagyok, hogy a diplomafilmem megjárt pár
külföldi fesztivált, némelyikre el is utaztam - igazából ez azért nem
olyan rossz dolog :) De én képregénnyel, állóképpel többet foglalkozom,
mint pl. animációkészítéssel, nálam ezek a dolgok megoszlanak. Viszont
mindenképp fontos számomra, hogy valamilyen szinten a saját stílusomban
maradhassak. Ezt többnyire sikerül elérni, az explainer video-kat gyártó
cégnél, ahol storyboard-os illetve látványtervező is voltam,
sikerült elérni, hogy a megrendelői igényekhez való igazodás mellett a
saját stílusomat, ötleteimet is belevihettem a tervezésbe. Így
megvalósult egy viszonylag egészséges kompromisszum.
Ma milyen technika, figurativitás, műfaj a befutó az animációban? Ehhez képest nálunk mi a menő?
Én azt
gondolom, hogy nálunk nagyjából update trendkövetés van, a reklámok, de
az egyedi projektek terén is :) Szóval, nem hiszem, hogy lenne egy db
kifejezett fősodor, bár most az infografika, motion design pl. elég
menő, bár már valószínűleg kezd lecsengeni. A 3D még mindig hasít, de a
klasszik, kézirajzos, firkás animációnak is van még terep, sőt,
kuriózumnak számít. Van némi 80-as évek retró, meg hipszterkedés, ezek
nevezhetők trendeknek most.. Annyira nem követem ezt, mert úgyis akkora a
szórás, meg a jóféleség, ami árad az internetről, hogy egy nagy kreatív
káosz az egész.. Ami legutoljára nekem feltűnt pl. az Adventure Time
vagy különösen a Gumball c. sorozatok esetében, hogy stíluskeveredés
zajlik, minden mindennel mixelődik, technikák, világok stb.. Ami eddig
underground volt, most fősodor lett. A 3D pedig szerintem kezd új
szintre lépni... pl. a Lego Movie-ban nagyon tetszett, hogy imitálták a
klasszikus stop motion animációt. Tehát egy új technikával visszanyúlnak
egy eggyel korábbihoz, nekem ez nagyon szimpatikus, mert egy teljesen
jó ötvözet lesz belőle. A készülő Snoopy ill. Spongya Bob mozik
trailer-eiből is ez tűnik ki számomra, hogy nem akarják teljesen
élethűre alkotni a figurákat, mint az elbaltázott Hupikék mozi esetében,
hanem megtartják őket műanyag figurának, mintha bábok lennének.. de
mégis élők. 2D vonalon pedig egy Manly nevű pilot keltette fel a
figyelmem, a maga harsány, rágógumiszínű trash-es világával.. nekem
kicsit nehezen fogyasztható, de hogy érdekes, az biztos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése